fredag 14 oktober 2011

L'Étoile mystérieuse (1991-92)

En varm natt uppenbarar sig en ny stjärna på himlen, när Tintin kontaktar observatoriet får han reda på att det är en meteorit som är på kollisionskurs med jorden.

Det är roligt att se att vår världs alla länder kan gå ihop och samarbeta ibland, även om det bara är i ett tecknat äventyr om en modig reporter, man måste väl börja någonstanns.
     Det är lite synd att den meteorit-delen som faller ner i ishavet inte finns på riktigt, det skulle lösa många problem på vår planet, t.ex. världshungern. Tänk att bo i en fattig by, mitt ute i ödemarken i något u-land, och en dag kommer det en lastbil eller en helikopter och levererar ett par 100 kg-äpplen som växte fram och mognade samma morgon.
     Något som däremot inte är så troligt är de enorma insekterna på kommer fram när Tintin befinner sig på den stora himlastenen. Det har sagts mig att insekter av den storleken inte skulle kunna överleva, utan deras exo-skelett skulle vara för tungt för dem själva. Men, den som sa det till mig skulle ju mycket väl kunna ha fel och insekter stora som schäfrar mycket väl skulle kunna finnas och överleva hur bra som helst.

Jag ger "L'Étoile mystérieuse" betyget 8 / 10
Speltid: 30 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar